Ons eerste echte vertrek met de camper vanaf de eerste camping ging best  gesmeerd. We hadden als doel 9 uur vertrekken en het werd slechts 10 uur,  maar dan had Mike nog wel even het grijze water gedumpt en de water tank  bijgevuld en had Reza een laatste rondje op de trampolines gemaakt. Onze  volgende bestemming werd niet zoals eerder vermeld Hamilton, maar 53 km  zuidelijker het stadje Otorohanga ook wel de “Kiwiana Town” genoemd en bekend  om het “Kiwi House” wat ons doel is. Het Kiwi House is een klein maar fijn  natuurpark met inheemse vogels waaronder dus de Kiwi en die kiwi is  natuurlijk het hoogtepunt. Nu slaapt de kiwi overdag, dus is er een donkere  kamer voor het beestje gemaakt zodat wij hem kunnen bewonderen en dat hebben we gedaan. We hebben “Atu” de enige in North NZ te bezichtigen Great Spotted Kiwi in het donker vrolijk zien rondlopen want dat doen ze die  Kiwi’s, ze hebben immers geen vleugels. Grappige beestjes vonden wij!  Verder waren er een GROOT aantal eenden (Reza weet nu het verschil tussen  een mannetje en vrouwtje eend), groene kanaries, hagedissen, een ijsvogel en  een houtduif die vrolijk bij je kwam zitten. Na het kiwi bezoek vervolgende wij onze weg naar een camping bij Lake Karapiru, 30 km Zuid-Oost van  Hamilton. We slapen hier om de volgende ochtend vroeg te vertrekken naar  “Middle Earth”.

Die avond bekijken we de camper en valt het voor een tweede keer op dat de  rechter achterband links wat slap lijkt te zijn, het is ons niet geheel  duidelijk of dat ook echt het geval is. De volgende ochtend is het echter  HEEL duidelijk, die band loopt leeg we moeten naar een garage. Sneller dan  de dag daarvoor hebben we alle spullen op hun plek en rijden we direct naar  de eerste de beste garage. Daar kan hun krik onze wagen niet omhoog krijgen  (ja het is een flink ding), we moeten naar een tractor/vrachtwagen  bandencentrum een stukje verderop, daar kunnen ze het gelukkig wel en in  een half uurtje is ons bandje geplakt. Een flinke spijker bleek de  boosdoener te zijn.

De reis naar “Middle Earth” kan nu echt beginnen. We vertrekken in iets  noordelijke richting naar het dorpje Matamata. Hier ligt de “Alexander Farm”  op een stuk land van 500 hectare groot waar 13.000 schapen en 300 Angus  runderen in een super mooie omgeving rond grazen. Dit stukje idyllische Nieuw Zeeland is door Peter Jackson (Regisseur van de Lord of the Rings en de Hobbit trilogieën) uitgekozen om te dienen als Hobbiton (dorp van de Hobbits). Er is een hoop werk verricht om het een echt Hobbit dorpje te  maken en het resultaat hebben vele van ons in de films gezien. Na de  opnames van de laatste Hobbit films is besloten het dorpje intact te houden en open te stellen voor het publiek. Dat wordt met liefde en zorg gedaan, zo is er bijvoorbeeld een team van 5 tot 10 tuinmannen en vrouwen dat  dagelijks zorgt voor onderhoud van al het groen in het dorp, er worden  rondleidingen gegeven aan groepen van max 25 personen met een gids waarbij
iedereen wordt verzocht zich aan de regels te houden en bij de groep te  blijven (je kunt dus niet vrij in het dorp rond rennen), de gids weet een mooi verhaal over de Hobbit geschiedenis icm de films en de bouw te vertellen. Als afsluiter ontvangt de bezoeker een drankje in Tavern The Green Dragon. Je ziet hier geen mensen verkleed als Hobbits (al  hebben we wel een Dwarf en Gandalf onder de bezoekers gezien, verder zijn er ook
Woekies en een Harry Potter gespot (waarschijnlijk verdwaald..) maar die  hebben wij niet gezien), ook geen filmachtige taferelen. Simpelweg een super mooie omgeving (want die farm zelf is ook echt fantastisch) en een leuk hobbit dorpje met schattige huisjes en tuintjes. Reza vraagt zich nog steeds af waar die kaboutertjes toch zijn….. Als we wegrijden van deze locatie valt het ons weer op dat na zo’n toeristische plek waar toch een stuk of 20 campers en nog veel meer auto’s stonden, wij na 1 bochtje weer “de enige
zijn” heerlijk  !

Na deze leuke ervaring vervolgen we onze de reis naar het noordelijke  schiereiland Coromandel (dank Daphne voor de tip!!). De Coromandel scheidt de golf van Hauraki van de Grote Oceaan, het heeft een hooggebergte van vulkanische oorsprong en is voor het grootste gedeelte bedenkt met subtropische regenwoud. Onze bestemming is Hahei aan de Oostkant waar Cathedral Cove is gelegen, een door de branding uitgeholde grot die twee door hoge kalkrotsen ingesloten strandjes met elkaar verbind en als 1 van de mooiste plekjes van North NZ wordt genoemd. Onze camping ligt  aan het strand, het is hier  niet druk, het hoogseizoen moet nog beginnen en het weer is niet super een  beetje bewolkt en af en toe wat spetters, ‘s avonds wordt het best fris. We besluiten hier twee nachten te blijven en zaterdag rustig de dag met een strand bezoek te beginnen. We hebben het idee om zondagochtend met een boot de baai door te gaan, maar er schijnt een storm aan te komen (het lijkt NL wel) dus men verwacht morgen niet met de boot weg te gaan. Een beetje halsoverkop gaan we dus vanmiddag maar direct met die boot. Het is een leuk tochtje langs de mooie hoge rotspartijen met inheems bebossing, grotten,
natuurlijk die Cathedral Cove en zelfs twee zwemmende pinguïns. Weer terug bij het strand en de camper begint het inderdaad te regenen, we doen een wasje, plannen de dag van morgen, koken en trekken ons terug in de camper om nog wat te lezen, of te slapen (Reza) of een reisverslag te schrijven.

Morgen vertrekken we echt meer zuidelijk naar Rotorua, er staat een fietstocht op het programma.

1 thought on “Kiwi’s, Hobbits en een lekker band

1. wilma en edward says:

De 3 nieuwe hoofdrolspelers van de Hobbit zitten al start klaar zie ik. Toch voor Reza ook maar eens op zoek gaan naar het kabouterdorp.
    Mike ons petje af voor het rijden met de camper pittige klus en ook nog links.
    En je vuurdoop gehad lekke band maar nu weer op naar de volgende bestemming.
    goeie reis
    Van hier uit nu droge maar met bevroren auto ramen vanmorgen Alphen aan den rijn dikke xxxx tot het volgende reisverhaal